1. Jak Salvador Dali zemścił się na swojej siostrze

Jeszcze zanim poznał Galę - muzę i miłość swojego życia, Salvador Dali poprosił swoją siostrę, Annę Marię, aby pozowała ona do jego obrazów. To właśnie ona znajduje się na obrazie „Postać w Oknie”, stworzonym przez artystę w wieku 21 lat. Niedługo po stworzeniu obrazu, relacje między rodzeństwem zaczęły się psuć, a kiedy Dali napisał na jednym ze swoich obrazów „Czasem pluję na portret mojej matki i sprawia mi to przyjemność”, zostały one całkowicie zerwane.

Nawet wiele lat później, Anna nie przebaczyła Salvadorowi tego jak obraził ich matkę i w 1949 roku opublikowała ona książkę „Salvador Dali Widziany Oczami Jego Siostry”. Jak można się łatwo domyślić, treść książki nie opisywała artysty w zbytnio pozytywnym świetle. W 1954 roku, Dali stworzył obraz o wdzięcznej nazwie „Młoda Dziewica Zgwałcona Analnie Przez Rogi Własnej Cnoty.” Poza i umiejscowienie kobiety na obrazie przypomina tę z „Postaci w Oknie” i choć nie zostało to oficjalnie potwierdzone, większość opinii była zgodna, że była to pośrednia odpowiedź (a zarazem zemsta)  na książkę siostry.

2. Gdzie znajduje się Ikar na malowidle „Pejzaż z Upadkiem Ikara?”

Znany obraz autorstwa Pietera Bruegela Starszego kryje w sobie mnóstwo sekretów. Niektóre z nich do dziś nie zostały wyjaśnione. Malowidło posiada 2 kontrowersyjne interpretacje. Pierwsza mówi, że śmierć człowieka nie może zakłócić rytmu życia, nawet w przypadku tak śmiałej i odważnej postaci jak Ikar. Właśnie dlatego na pierwszym planie obrazu widzimy pracującego rolnika, podczas gdy sam Ikar jest tylko nieistotnym szczegółem, ukrytym w prawym dolnym rogu malowidła. Nikt nie zauważył jego upadku. Życie po prostu toczy się dalej.

Drugie wyjaśnienie obrazu sugeruje, że śmierć Ikara – osoby pragnącej przełamywać bariery i dokonywać nowych odkryć – jest porażką dla wszystkich, których pociąga światło i perfekcja.

3. „Pudrująca Się Młoda Kobieta” autorstwa Georgesa Seurata i autoportret malarza ukryty na obrazie

Malowidło przedstawia ukochaną malarza, Madeleine Knobloch. Styl obrazu jest nietypowy dla Seurata – eksperyment ten powstał najprawdopodobniej pod wpływem miłości. Aż do śmierci malarza nikt nie wiedział o jego uczuciu do Madeleine, jako że Seurat był bardzo skrytą osobą, skrzętnie pilnującą swojego życia prywatnego.

Wstępnie, Seurat namalował swój autoportret w oknie malowidła, skąd spoglądał na kobietę z miłością, jednak pod wpływem rady przyjaciela, zastąpił on swoją twarz wazonem z kwiatami.

4. Tajemnica „Kobiety w Oknie” autorstwa nieznanego artysty

Z lewej strony znajduje się zdjęcie płótna podczas restauracji, gdzie widzimy jego oryginalną warstwę. Z prawej wisi już odrestaurowane płótno.

Obraz „Kobieta w Oknie” namalowany przez nieznanego artystę kryje za sobą ciekawą historię. W 1978 roku malowidło zostało przetransportowane w celu odrestaurowania – standardowego zabiegu w przypadku arcydzieł. Jednak podczas tego procesu, eksperci zorientowali się, że pod zewnętrzną warstwą farby znajduje się jeszcze jedna, przedstawiająca blondynkę, a nie brunetkę. Dodatkowo, ma ona inny kolor oczu i ubrania.

Malowidło mogło zostać skorygowane by dopasować się do wartości wyznawanych w XIX wieku. Wydatny biust, spojrzenie w bok i kilka innych detali mogą świadczyć, że kobieta z pierwszego portretu to kurtyzana.

5. Jak Raffaello Santi ukrył siebie i swoich przyjaciół na fresku

Jedno z najsławniejszych arcydzieł Renesansu, fresk Raffaello Santiego o nazwie „Szkoła Ateńska” kryje w sobie kilka niespodzianek. Malarz przedstawił na nim wizerunki wielkich myślicieli i naukowców, a także sprytnie uwiecznił kilku swoich sławnych przyjaciół. Wizerunek Heraklita, starożytnego Greckiego filozofa, został bezpośrednio zapożyczony od Michała Anioła (1), filozof Platon przypomina Leonarda Da Vinci (2), a rysy twarzy samego Raffallo możemy dostrzec w wizerunku Apallesa – starożytnego Greckiego malarza.

6. Co kryje się na jednym z najbardziej znanych obrazów Paula Gauguina?

Ogromny malunek „Skąd Przyszliśmy? Kim Jesteśmy? Dokąd Idziemy?” (około 1.5 metra wysokości i 3.65 metra szerokości) powinien być „czytany” od prawej strony do lewej, niczym kabalistyczne teksty, którymi zafascynowany był Gauguin. Oto niektóre transkrypcje:

- Niemowlę symbolizuje śpiącą duszę przed jej ziemską inkarnacją.

- Mężczyzna zrywający owoc symbolizuję ludzką aspirację do poznawania tajemnic.

- Kobieta w czerni symbolizuje duszę w najwyższym stadium rozwoju.

- Stara kobieta symbolizuje fakt, że ludzie ciało jest śmiertelne.

Po skończeniu pracy nad obrazem, malarz usiłował popełnić samobójstwo, lecz próba okazała się być nieudana. Kilka lat później, gnębiony licznymi chorobami Gauguin zmarł, spędzając ostanie lata życia w ubóstwie. Jego dzieła zyskały rozgłos i przychylność dopiero wiele lat po śmierci malarza.

7. Na obrazie „Dziewczyna z Perłą” najprawdopodobniej nie ma żadnego kolczyka z perłą

Niedawne badania najsławniejszego dzieła Johannesa Vermeera wykazały, że przedstawiona na nim perła jest zbyt duża aby móc być naturalną. Niewykluczone, że jest to sztuczna perła wykonana ze szkła weneckiego, cyny, lub masy perłowej. Naukowcom nie udało się też ustalić obecności samego kolczyka na obrazie – nie widać na nim pętelki łączącej ucho i kolczyk. Czym w rzeczywistości jest ta ozdoba i jak wyglądała tuż po namalowaniu? Te pytania najprawdopodobniej pozostaną bez odpowiedzi.

Źródło: brightside.me